Термін служби акумуляторів для електромобілів
Електромобілі за своїми технічними характеристиками на сьогоднішній день ні в чому не поступаються, а подекуди навіть перевершують транспорт із ДВС. Однак багато водіїв досі не довіряють «електричкам», воліючи бензинові та дизельні мотори та стверджуючи, що вся економія на паливі нівелюється вартістю заміни батареї, швидкої амортизації машини та дорожнечею її обслуговування.
Чи це так насправді? Акумулятор навряд чи окупає різницю в ціні між пальним та електрикою, а послуга компʼютерної діагностики чи будь-який інший сервіс для авто на електротязі коштує дорожче, ніж аналогічна для ДВС? У цьому матеріалі ми вирішили докладно розібратися.
Що таке акумулятор для електромобіля?
Перш ніж говорити про те, що батарея в авто з електротягою ненадійна і підлягає швидкому зносу, давайте взагалі розберемося про який акумулятор йдеться. На сьогоднішній день виробники досягли досить серйозних успіхів у технологічності електричних накопичувачів та принципах їхньої взаємодії з мотором. Якщо про перші серійні електромобілі можна сказати, що їх акумулятори бажали кращого, то на сьогодні ця тенденція сходить нанівець. АКБ, які були 15 і навіть 10 років тому, мають трохи спільного із сучасними.
Який термін служби акумулятора в електромобілі?
Необізнана людина, при згадці того, що в автомобілі стоїть літій-іонний акумулятор, почне згадувати свій смартфон або ноутбук, батарейка в якому втратила половину ємності за кілька років. Зрозуміло, проводити подібне порівняння досить неосвічено.
Завдяки сучасним технологіям автовиробникам вдалося дуже скоротити швидкість зменшення ємності батарей. Так, наприклад, акумулятори автомобілів Tesla є одними з найвитриваліших на ринку. Так Tesla Model S втрачає всього близько 2% ємності АКБ на рік за середнього пробігу в 15—20 тисяч за звичайних умов, тобто експлуатації автомобіля в холод і спеку, періодичної динамічної їзди, швидкої зарядки. В експериментальних умовах, нехай трохи упередженої, але все ж таки авторитетної компанії Plug In America, вдалося отримати втрату всього 5% заряду за 80.000 км пробігу!
А ось доступний і багатьма улюблений електромобіль Nissan Leaf показує втрати приблизно 4-4,5% на рік. В даному випадку це дуже суттєво, адже запас ходу машини не вражає (приблизно 120 км) і вже через 7—10 років для нормального використання авто, а не його транспортування від однієї розетки до іншої потрібно замінити батарею.
Ми рекомендували б не вірити на слово виробникам, а ознайомлюватися з відгуками по тому чи іншому автомобілю на форумах. Власники машин є набагато чеснішими та неупередженими джерелами інформації, ніж корпорації, які хочуть вам продати авто.
У будь-якому випадку звертайте увагу на те, яку гарантію дає виробник на батареї. На сьогоднішній день різні автоконцерни (Hyundai, Renault, ті ж Tesla) надають приблизно одну і ту ж гарантію 8 років на свої акумулятори. Різниця зазвичай полягає лише у пробігу. Гарантійним випадком вважається, якщо цей період ємність батареї впаде нижче 60—70%. Разом ми маємо отримати приблизно 12-14 років комфортного користування електромобілем.
Від чого залежить термін служби автомобільного акумулятора?
Термін служби акумулятора дійсно залежить від багатьох факторів. Але це не повинно нікого дивувати чи бентежити. Адже хіба на ДВС не впливає багато моментів? Чи на зношування матеріалу шин, ходову, трансмісію? Навіть для збереження роботи кліматичної системи в автомобілі потрібна регулярна заправка автокондиціонера та його обслуговування.
Те, як довго вам прослужить батарея і те, як вона стрімко втрачатиме або навпаки — зберігатиме ємність, залежить від наступних факторів:
Високі температури.
Жара и перегрев являются главными врагами аккумуляторов электрических авто. При достижении высоких температур электролитные элементы начинают терять свою способность удерживать ток. Высокие температуры же образовываются вследствие интенсивной езды, особенно в жаркое время года, а также использования технологии быстрой зарядки. Tesla решают этот вопрос за счет жидкостного охлаждения батареи, а вот у того же Nissan Leaf оно воздушное, что и сказывается на разнице в скорости потери емкости аккумуляторов.
Тривалий простий.
Всі ми чудово знаємо, що від тривалого простою мала АКБ розряджається, втрачає ємність і врешті-решт може статися так, що вам не вдасться завести машину. З великою батареєю все точно те саме. Більше того, це може бути небезпечно, адже якщо акумулятор піде на захист, то для його повернення з цього стану знадобиться допомога фахівця, знайти якого в Україні не так просто.
Швидка зарядка.
Через підвищення температури всередині акумулятора, а також процесу зносу електрохімічної системи, ємність після кожної процедури швидкого заряджання батареї падатиме. Тому користуйтеся даною технологією лише за гострої потреби та робіть це за допомогою сертифікованого обладнання.
Механічні пошкодження.
Акумулятор, як герметична ємність, по якій рівномірно розподілений електроліт, може дуже постраждати від будь-яких ударів. Як і коли дасть про себе знати механічне пошкодження, залежить тільки від випадку.
Ще раз наголошуємо на важливості використання тільки оригінальних або сертифікованих зарядних пристроїв. На жаль, ніхто не веде підрахунок батарей, що згоріли від зарядки різними дешевими, а то й кустарними виробами. Однак, судячи з спостережень та відгуків у мережі, це є основною причиною їхньої поломки. Найголовніша небезпека – перепад напруги, через яку акумулятор у кращому разі впаде на захист.
Чи варто купувати б/в електромобіль зі зношеною батареєю?
Питання купівлі будь-чого впирається суто у фінансовий аспект. Зрозуміло, якщо є можливість, краще купити нову електричку. Однак і в придбанні електрокара немає нічого страшного, якщо підходити до цього з розумом і керуватися такими правилами:
- Як ми вже згадували раніше – не купуйте електрокари зі слідами механічних пошкоджень у галузі батареї. Та й взагалі покупка битих авто – сумнівний захід.
- Не вірте на слово продавцеві або бортовому компʼютеру щодо ємності АКБ. Народні умільці вже навчилися скручувати і ці цифри, тож заручіться підтримкою досвідченого автоелектрика.
- Якщо купуєте машину з ємністю електролітних елементів в батареї нижче 70%, то можете мати на увазі, що ви останній її власник, принаймні поки не поміняєте акумулятор або значно не скинете ціну. Розраховуйте вартість покупки виходячи із заміни АКБ.
- Купуючи машину зі старою акумуляторною батареєю, вивчіть питання її відновлення альтернативними методами. Так, ми говорили про те, що слід використовувати сертифіковані зарядки, щоб не зіпсувати АКБ, проте, якщо вона й так має ємність близько 50%, то втрачати особливо нічого, а ось вигода може бути дуже суттєвою. Тільки ключовим моментом тут буде те, чи є у вас контакт фахівця, який справді вміє це робити і не зіпсує акумулятор своїми діями.
- Не забувайте і про загальний технічний стан транспорту. Багато хто так захоплюється діагностикою електрики та акумуляторної батареї, що забувають про такі прості речі, як перевірка мотора, підвіски, трансмісії тощо.
Тепер давайте відповімо на головне питання – наскільки суттєвою є економія на паливі з урахуванням того, що автомобіль швидше втрачає у вартості на вторинному ринку? Відповідь проста: дивлячись з чим порівнювати. Хтось їздить на Land Cruiser, а хтось – на Ford Focus і витрата цих машин просто непорівнянна. Візьміть зараз і порахуйте, скільки ви проїжджаєте протягом року і співвіднесіть це витрати пального. Нехай це буде 20.000 км щорічно за середньої витрати 11 літрів на 100 км. Разом отримуємо:
20000/100х11х1, 4 (вартість бензину в доларах) = 3080 $ ви витратите на бензин за один рік в Україні. Сума, прямо скажемо, суттєва.
Вартість 100 кілометрів спокійної їзди на слабосильному електромобілі за тарифом 1,68 грн за кіловат за годину становить приблизно 25 гривень. Так, швидка зарядка на різних заправках коштує дорожче, проте водночас є й станції, де підзарядити акумулятор можна безкоштовно. Разом отримуємо, що ціна 20.000 км становитиме 5000 гривень, що дорівнює 136 доларам. Яка вам різниця? Звичайно, потужніші авто мають і більшу витрату, та й від швидкої зарядки нікуди не подітися, проте все одно кінцева сума не повинна перевищувати 400 $ при найсміливіших підрахунках.
А тепер подивіться на вартість заміни батареї, ціну електромобіля порівняно з машиною приблизно того ж рівня з ДВЗ та підрахуйте вигоду самі. Швидше за все, вона буде очевидною.
У будь-якому випадку вибір тільки за вами, але тенденція до збільшення кількості та різноманітності моделей електрокарів явно повинна сказати вам про те, що суспільство робить вибір саме на їхню користь.
Записатися на діагностику та ремонт кермового управління можна за телефоном 067 650 18 00.
м. Одеса, вул. Житомирська 46.
З любов'ю 💓 до своєї справи, команда АвтоДоктор