Масла і рідини для ГПК

Класифікація, взаємозамінність, змішуваність

У народі масла для системи гідропідсилювача відрізняють за кольором. Однак реальні відмінності полягають не в кольорі, а в складі масел, їх вʼязкості, типі бази, присадки. Масла одного кольору можуть бути абсолютно різними і навіть не змішуватися. Сказати, що якщо залито червоне масло, то можна додавати інше червоне масло абсолютно неправильно. Тому користуйтеся таблицею, наведеною в кінці сторінки.

Три кольори масла - це такі:

  • Червоний. Сімейство Dexron-ів (мінеральні і синтетичні масла червоного кольору змішувати не можна!). Dexron-ни бувають декількох видів, але всі вони відносяться до класу ATF, тобто класу масел для автоматичних коробок передач (і іноді ГПК)
  • Жовтий. Сімейство масел для ГПК жовтого кольору найчастіше застосовується в Мерседесах.
  • Зелений. Масла зеленого кольору для ГПК (мінеральні і синтетичні масла зеленого кольору змішувати не можна!) Любить концерн VAG, а також Пежо, Сітроен і деякі інші. У автоматичні коробки передач не підходять.

Мінералка або синтетика?

Давні суперечки про те що краще - синтетика або мінералка для системи ГПК недоречні.

Справа в тому, що в гідропідсилювачі керма, як ніде, багато гумових деталей. Синтетичні масла гірше впливають на ресурс гумових деталей на основі натуральних каучуків (практично всі типи гум), внаслідок своєї хімічної агресивності. Для того щоб заливати синтетичні масла в систему ГПК, її гумові деталі повинні призначатися для синтетичних масел, і мати особливий склад.

Увага: рідкісні автомобілі використовують для ГПК синтетичні масла! Але зате синтетичні масла часто застосовуються в АКПП. Заливайте в систему ГПК тільки мінералку, якщо в інструкції конкретно не вказано синтетичне масло!

Щоб не нашкодити системі ГПК потрібно дотримуватися правила:

  • Жовті і червоні мінеральні масла змішувати можна
  • Зелені масла не можна змішувати ні з жовтими, ні з червоними
  • Мінеральні і синтетичні масла змішувати не можна.

Чим відрізняються масла для АКПП від масел для ГПК, і чому їх можна використовувати в гидропідсилювачах керма?

Функції масла для ГПК (PSF):

  • Рідина виступає робочим тілом, що передає тиск від насоса на поршень
  • Змащуюча функція
  • Антикорозійна функція
  • Перенесення тепла для охолодження системи

Присадки, що містяться в олії для ГПК (PSF):

  • Присадки зменшують тертя (метал-метал, метал-гума, метал-фторопласт)
  • Стабілізатори вʼязкості
  • Антикорозійні присадки
  • Стабілізатори кислотності
  • Підфарбовуючі присадки
  • Протипінні присадки
  • Присадки, що захищають гумові деталі (залежить від типу)

Присадки, що містяться в рідині для АКПП (ATF):

  • Ті ж присадки що у масел для ГПК
  • Присадки проти ковзання та зносу фрикційних АКПП відповідні конкретного матеріалу фрикционов. Різні матеріали фрикционов вимагають різних присадок. Звідси і пішли різні типи рідин для АКПП (ATF Dexron-II, ATF Dexron-III, ATF-Type T-IV, та інші)

Як бачимо масла для ГПК і масла для АКПП відрізняються тільки наявністю в останніх додаткових присадок, призначених для фрикційних АКПП. Але в системі ГПК ніяких фрикционов немає. Тому від наявності цих присадок нікому не жарко і не холодно. Це дозволило спокійно заливати масла для АКПП в систему ГПК. Японці, наприклад, здавна заливали в ГПК ті ж масла, що і в АКПП.

Однак європейські виробники пішли далі. Вони сказали: не можна заливати в ГПК наших машин ніякі рідини крім тих, що ми вкажемо. І купувати їх треба тільки у нас! 🙂 Це простий метод привʼязати споживача до себе.

Насправді, якщо залити підходяще, якісне, але неоригінальні масло в ГПК, це жодним чином не вплине на її ресурс і працездатність. Наприклад, одні і ті ж насоси виробництва ZF працюють на різних автомобілях з різними маслами, затвердженими самими виробниками, і працюють однаково добре. Значить жовті масла (Mercedes) і зелені масла (VAG) однаково хороші для ГПК. Різниця тільки «в кольорі чорнила».

  • У той же час, практика показала, що їх ** можна змішувати **. У деяких випадках при змішуванні зелених і жовтих масел ГПК зʼявляється піна. Тому перед використанням рідини іншого кольору потрібно просто промити систему!
  • При змішуванні мінеральних Dexron-ів і жовтих масел ГПК ніяких побічних явищ не відбувається. Їх присадки не конфліктують один з одним, а просто набувають свою концентрацію в новій суміші і продовжують виконувати свою роль.

Щоб внести ясність щодо смешиваемости різних рідин для гідропідсилювача керма, наводимо таблицю нижче. Однак, дані в ній стосуються тільки застосування масел в ГПК, але ніяк не в АКПП!

** Перша група **. У цій групі вказані «умовнозмішуємі» масла. Якщо між ними стоїть знак рівності, тоді це одне і теж масло тільки різних виробників - їх можна змішувати. А масла із сусідніх рядків виробники не припускають змішувати. Проте на практиці нічого не трапляється страшного, якщо два масла із сусідніх рядків будуть змішані. Це ніяк не погіршить роботу гідропідсилювача і не зменшить ресурс.

Перша група сумісності масла

** Друга група **. У цій групі вказані масла, які можна змішувати тільки між собою. Ні з якими іншими маслами з таблиць вище і нижче їх змішувати не можна. Однак, їх можна застосовувати замість інших масел за умови повної промивки системи від старого масла.

Друга група сумісності масла

** Третя група **. Ці масла можна застосовувати в гидропідсилювачах керма тільки якщо конкретний тип масла вказано в інструкції на даний автомобіль. Змішувати ці масла можна тільки між собою. З іншими маслами їх змішувати не можна. Так само як не можна заливати їх в систему ГПК, якщо в інструкції цей тип масла не вказано. При сумнівах потрібно відмовитися від використання цих масел.

Третя група сумісності масла

Записатися на діагностику та ремонт кермового управління можна за телефоном 067 650 18 00.
м. Одеса, вул. Житомирська 46.
З любов'ю 💓 до своєї справи, команда АвтоДоктор

Залишіть заявку
Вибір способу зв'язку

Спасибо. Скоро мы вам перезвоним!