Автомобільні діагностичні коди помилок та їх розшифровка

Діагностичні коди помилок DTC (Diagnostic Trouble Codes) – набір спеціальних символів, які з’являються на панелі приладів або дисплеї, коли виявляється несправність у будь-якій системі або компоненті автомобіля. Код помилки складається з комбінації цифр і букв. Він записується електронним блоком управління (ЕБУ, ECU), а його розшифровка допомагає діагностувати проблему та визначати, як її усунути. DTC помилки бувають загальними чи специфічними для певної марки чи моделі автомобіля. Загальні коди помилок автомобілів відповідають стандарту OBD-II (On-Board Diagnostics), який використовується більшістю сучасних автомобілів з однаковим діагностичним роз’ємом: авто групи VAG (Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Scania, MAN та Navistar), Renault, Toyota, Opel, Nissan, Mercedes, Mitsubishi та ін. Специфічні коди помилок можуть відрізнятися залежно від виробника авто та вимагати спеціального обладнання або програмного забезпечення для їх читання та інтерпретації. Розшифровані коди надають лише загальні рекомендації щодо обслуговування та ремонту. Докладніше розібратися у проблемі та способі її вирішення допоможе детальний огляд та перевірка проблемних вузлів. Безумовно, розшифровку кодів краще довірити фахівцю СТО чи сервісного центру, але з цим за бажанням може впоратися середньостатистичний автомобіліст. Далі у нашій статті розглянемо приклади кількох кодів помилок з кодуванням OBD2, зупинимося на розшифровці деяких із них та способах усунення.

Розшифровка кодів помилок у системі OBD 2

Перша буква коду вказує на тип системи, у якій сталася помилка: Ø P – силова установка (двигун, трансмісія, паливна система тощо); Ø B – кузов (подушки безпеки, центральний замок, освітлення тощо); Ø C - шасі (гальмівна система, підвіска, кермо і т.д.); Ø U – мережа (система зв’язку між електронними блоками управління).

Другий символ-цифра вказує на тип несправності. Вона може бути однією з наступних: Ø 0 – загальний код SAE, який відповідає стандарту OBD 2; Ø 1 - виробничий код заводу-виробника, який залежить від марки та моделі автомобіля; Ø 2 – виробничий код заводу-виробника, який залежить від типу силової установки; Ø 3 – зарезервовано для майбутнього використання.

Третій символ-цифра вказує на конкретну систему чи вузол, у якому сталася помилка. Вона може набувати різних значень залежно від першої літери коду: Ø 1 – система подачі палива чи повітря; Ø 2 – система подачі палива чи повітря (область паливних форсунок); Ø 3 – система запалювання; Ø 4 – допоміжний контроль відпрацьованих газів; Ø 5 – система контролю холостим ходом та швидкості; Ø 6 – ланцюги ЕБУ (ECU) або несправність контролера загалом; Ø 7,8 – помилки у функціонуванні трансмісії.

Четвертий і п’ятий символ-цифри – це порядковий номер коду помилки, що вказує на конкретну причину несправності. Цифри також можуть набувати різних значень залежно від першої літери коду.

Приклади поширених кодів помилок у системі OBD 2: їх причини та способи усунення

Система OBD-II застосовує типові коди несправностей, які ще називаю P-коди (Powertrain Diagnostic Trouble Codes), що відносяться до системи керування двигуном. Розглянемо деякі приклади P-кодів та їх OBD-розшифрування.

P0101 – код помилки, що вказує на поломку датчика масової витрати повітря (Mass Air Flow, MAF), який проходить через систему впуску. Ймовірні причини вибивання помилки:

  1. Забруднився датчик відкладеннями пилу, оливи та іншими забрудненнями, що провокує виникнення помилкового сигналу.
  2. Неправильно підключено або пошкоджено проводку, з’єднання або роз’єми, що ведуть до датчику масової витрати повітря.
  3. Поломка безпосередньо самого датчика масової витрати повітря, внаслідок чого порушується правильність вимірів.
  4. Порушення працездатності системи впуску через неправильно встановлений або зламаний повітряний фільтр, витік повітря та інші відхилення, що впливають на функціонування датчика масової витрати повітря. Як вирішити проблему: щоб точно діагностувати та усунути проблему, рекомендуємо звернутися до сервісного центру. Автомеханік виконає діагностику та при необхідності почистить датчик MAF від відкладень і бруду, перевірить проводку або замінить сам датчик.

P0300 – код помилки, що свідчить про виявлення системою випадкових або масових пропущень запалювання у циліндрах силового агрегату. До можливих причин цієї помилки варто віднести:

  1. Нестача паливної суміші – порушення балансу повітря та пального у циліндрах ДВЗ провокує нерівномірне горіння суміші та пропуски запалення.
  2. Відхилення у роботі та поломки компонентів системи запалювання (свічки, датчики, котушки, проводка).
  3. Відхилення у системі впуску/випуску через виток у випускному/впускному колекторі вихлопної системи, що може вплинути на якість горіння паливної суміші.
  4. Поломки датчиків положення коленвалу та розподільного валу.
  5. Iнше: засмічення паливного фільтра, недостатній тиск палива, механічні поломки двигуна тощо.. Як вирішити проблему: для пошуку та усунення причин появи помилки виконується діагностика запалювання, впускної та випускної системи, датчиків та інших компонентів.

P0420 – код помилки, що свідчить про проблему з функціонуванням каталізатора, який відповідає за мінімізацію викидів шкідливих речовин в атмосферу. Можливі причини появи помилки на панелі приладів:

  1. Фізичний знос каталізатора або пошкодження внаслідок експлуатації ТЗ, що знижує ефективність його роботи.
  2. Відхилення у роботі систем впуску/випуску через витоки у випускному/впускному колекторі, що може вплинути на роботу каталізатора.
  3. Відхилення роботи або поломка датчиків кисню або тиску вихлопних газів.
  4. Порушення у роботі системи подачі палива, наприклад, через неправильне функціонування форсунок. Як вирішити проблему: для виявлення та усунення помилки необхідно виконати перевірку системи впуску/випуску, стан каталізатора, датчиків та інших елементів.

P0171 – код помилки, що вказує на проблему з паливно-повітряною сумішшю у циліндрах силового агрегату, що містить менше палива для ефективного горіння. Можливі причини виникнення помилки:

  1. Витік повітря у впускній системі через недостатню щільність прокладок або утворення тріщин у колекторі, вакуумних шлангах, що призводить до попадання непотрібного повітря та збіднення паливної суміші.
  2. Поломка кисневих датчиків (O2-сенсорів), які відповідають за контроль вмісту кисню в СО2 і призводять до помилкових сигналів.
  3. Поломка або засмічення форсунок, що призводить до непланомірної подачі палива до циліндрів двигуна.
  4. Падіння тиску палива через проблеми з паливним насосом, забиванням фільтра або порушенням паливної подачі.
  5. Поломка компонентів системи запалювання (свічки, котушки та ін), що впливають на процес горіння паливної суміші. Як вирішити проблему: автомеханік перевіряє систему впуску, запалювання, паливоподачі, датчики та форсунки.

P0505 - код помилки вказує на відхилення у роботі системи, що відповідає за регулювання холостих обертів двигуна. Серед можливих причин можна назвати:

  1. Дефекти, пошкодження або засмічення клапана IAC, який відповідає за контроль кількості повітря, що подається при холостих обертах двигуна.
  2. Поломка датчика TPS положення дросельної заслінки, який сигналізує системі про положення заслінки.
  3. Ушкодження проводки або неправильне з’єднання електричних компонентів.
  4. Несправність модуля керування двигуном (ECM), який відповідає за регулювання холостого ходу. Як вирішити проблему: виконується перевірка системи регулювання холостого ходу, включаючи клапани, датчик положення, проводки, модуля ECM з можливим очищенням клапана IAC, відновленням електропроводки або заміною датчика TPS.

Підводимо підсумки

Ми перерахували далеко не повний список кодів помилок. Окремо розрізняють індивідуальні коди протоколу VAG, Renault, Toyota, Opel та інших марок авто. Для повної розшифровки конкретного коду та інтерпретації його значення найкраще звернутися до офіційних джерел. Це можуть бути посібники з ремонту та діагностики, специфічні для конкретного автомобільного бренду та моделі. Також можна скористатися спеціалізованими діагностичними інструментами, які забезпечують докладну інформацію про коди помилок VAG та інших марок авто. Для того, щоб зчитати коди помилок, необхідно підключити спеціальне діагностичне обладнання до роз’єму, що знаходиться під панеллю приладу автомобіля. Обладнання може бути професійним або аматорським. Існують також програми для смартфонів, які дозволяють зчитувати коди помилок у системі OBD 2 за допомогою бездротового адаптера. Пам’ятайте, що коди помилок у системі OBD 2 не завжди вказують на джерело проблеми, а можуть бути викликані вторинними факторами. Тому перед тим, як приступати до ремонту автомобіля, рекомендується провести більш детальну діагностику за допомогою кваліфікованого спеціаліста сервісного центру «Автодоктор». Крім того, на СТО «Автодоктор» виконується перепрошивка та кодування блоків управління ЕУР, (найчастіше кодування виконують після заміни агрегату рульового управління), калібрування датчиків рульового підсилювача та інші роботи.

Записатися на діагностику та ремонт кермового управління можна за телефоном 067 650 18 00.
м. Одеса, вул. Житомирська 46.
З любов'ю 💓 до своєї справи, команда АвтоДоктор

Залишіть заявку
Вибір способу зв'язку

Спасибо. Скоро мы вам перезвоним!